sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Lukupäiväkirjaan

Andreï Makine; Ikuisen rakkauden kosketuksia [Le Livre des brèves amours éternelles ]
Elämän ja rakkauden syvimpiä arvoja sekä toisaalta luhistuvan totaliatarismin kaikuja heijastavat kertomukset lomittuvat 1960- ja 80-lukujen hillittyyn neuvostotodellisuuteen. Andreï Makinen päähenkilöiden vastarinnan hintana on useimmiten varhainen kuolema. Paljolti kirjailijan omaa alter egoa muistuttavan kertojaminän muistoihin sentään virtaa vilvoittavia ikuisen rakkauden hetkiä, lyhyitä onnen häivähdyksiä - jossain hyvin kaukana tästä julmasti metelöivästä maailmastamme.
Ihana Andrei Makïne! Kyllä olen ollut taas haltioissani.
Onhan rakkaus teemana aika kulunut, mutta eikö rakkaus loppujen lopuksi ole kaiken perusta? Ja se mikä voi romahduttaa kaiken? Oikeastaan ihan sama, sillä tämä kirja oli kaunis ja herkkä. Ja siinä oli kuitenkin niin paljon rosoisuutta, ettei ollut missään vaiheessa imelä tai vaaleanpunaiseksi värittynyt.

Itse paljon neuvostoajoista lukeneena koin kirjan myös antoisaksi tarkkojen ajankuvausten vuoksi. Oli kuin olisi ollut pienellä aikamatkalla neuvostoajan halki.

Takakannessa kerrotaan Dmitri Ressistä, josta kertomalla myös koko kirja alkaa. Tämän jälkeen mukaan tulee kuitenkin minä-kertoja, jonka kuvittelin pitkään olevan juuri puuhena ollut Ress. Jossain vaiheessa tämä tulkinta alkoi kuitenkin murtua ja minä-kertojaksi alkoi ajatuksissani tulla kirjan alun minä-kertoja. Lopussa kyllä palattiin Ressiin, mutta hänen osuutensa koko tarinaan jäi mielestäni hieman vähäiseksi...ollakseen se, josta koko juttu lähtee liikkeelle.

Minulla ei ole aavistustakaan Makinen taustoista, muuta kuin, että hän sai 80-luvulla turvapaikan Ranskasta ja kirjoitti sieltä käsin teoksensa, mutta olisikin mielenkiintoista tietää onko kirjan minä-kertojalle tapahtuneet asiat suoraan hänen omasta elämästään. Näin sitä lukijana usein lähtee teosta tulkitsemaan. Varsinkin jos takakannessa kerrotaan minä-kertojan olevan aika pitkältki kirjailijan alter ego...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti