{taivaan mittakaava} oli hyvin
voimakas runokokoelma, joka vaati hetken aikaa sulattelemista. Ja minä sulattelin sitä melkein viikon. Ja tämä arvio kokoelmasta on hyvin subjektiivinen ja avaan siinä aika pitkälti koko lukukokemukseni. Eli jos et halua pilata omaa vielä tulossa olevaa lukukokemustasi, sinun ei ehkä kannata lukea tätä pidemmälle.
Yhä kapenevat hartiat sinä loittonet / Sydämeni on tulitikkulaatikon kokoinen.
Löysin tarinan
tytöstä, nuoresta naisesta ehkä, joka on menettänyt rakastettunsa, on tullut
jätetyksi ja se on suurena kipuna kaikkialla hänessä ja hän haluaisi vain että
tuo lähtenyt puoliso tietäisi miltä se kaikki tuntui, kuinka kipeää se kaikki
teki. Alussa tyttö myös kyselee Jumalalta tai kohtalolta tai suurelta tuntemattomalta, miten sen nyt haluaakaan ilmaista, miksi näin tapahtui, miksi juuri hän,
vaatii vastauksia siltä, joka siirtelee niitä elämän shakkilaudan
pelinappuloita.
En tullut tähän jäädäkseni, / en ota kenkiä jalasta, / tulin puhumaan vuosien ylitse / ja shakkimestari kääntää pelilautaa: /valkoinen aloittaa.
Nainen ottaa selviytymiskeinokseen
yrittää hallita elämäänsä, suunnitella ja piirtää kaikki tarkasti, piirtää uusi
kaupunki, uusi elämä, rakentaa uutta. Hänessä on kaksi puolta, se epävarma ja
hukassa oleva nainen, mutta myös se pilkuntarkka arkkitehti, joka haluaa
hallita elämää, suunnitella sen viimeistä piirtoa myöten. Ja kuitenkin myös
arkkitehti alkaa haurastua, kuori halkeilee ja nainen joutuu ottamaan tuon arkkitehdin
syliinsä, epäonnistumisen jälkeen lohduttamaan tuota vahvuutta itsessään, jota
ei sitten ollutkaan.
Katso, mitä sinä olet tehnyt / piirsit kynnellä rintaani tien tarkasti kuin patologi / ja minä nauroin kunnes kaikkialla rasahteli, / nyt kaupunki on täsmällisesti arkistoitu / ja mahtuu sinun käsivarsiesi väliin.
Kontrolli pettää,
arkkitehti hiipuu pois ja jäljelle jää vain tuo nainen, epävarmana ja surusta
kipeänä. Ja hän haluaisi lohduttaa itseään, saada lohdutusta itse. Arkkitehdin
katoaminen saa kaiken nousemaan esiin, hallinta ja kontrolli pettää ja muistot
nousevat pintaan. Ja mieleen nousee äiti, joka ei rakastanut, joka ei osannut
olla turvallinen, joka pelotti ja sai pelkäämään. Ja äidin rakkaudettomuus on
kipuna hänen sisimmässään, mutta silti kerta toisensa jälkeen nainen palaa
äidin luokse, palaa vaikka oli vannonut ettei enää koskaan. Ja äidin luona hän
taantuu pieneksi tytöksi, puhuu kimeällä äänellä, myöntyy kaikkeen. Ja lopulta
nainen seisoo kotitalonsa edessä eikä hänellä ole sinne avainta, hänen elämänsä
valuu siellä muistojen talossa hukkaan, eikä hän voi sille mitään. Hän on
itsensä ja minuutensa ulkopuolella.
Viisisataa kilometriä ei riitä mihinkään, / vaikka kiskot katkaistaisiin monesta kohtaa. / Ei se riitä etäisyydeksi: ikinä en tule sinne enää. / Kai se on rakkautta, jos istuu matkalippu kourassa / Helsingin rautatieasemalla ja ajattelee omalla murteella. /Haen junasta paikan, josta parhaiten näkee, / miten äiti hakee omaansa ikkunasta.
Ja sitten tyttö
särkyy. Hän rukoilee ihmettä tapahtuvaksi, rukoilee että tapahtuisi edes
jotain. Hän haluaa vain muutoksen, haluaa saada jotain. Eikä hän pysty enää
ajattelemaan järkevästi, vaan ajatukset muuttuvat epämääräiseksi sotkuksi, hän
sotkeutuu itsekin. Ja tulee lopullinen romahdus, hän tarvitsee apua ja hän erkanee
itsestään, tarkkailee itseään ulkopuolelta ja halveksii, ajattelee että jääköön
siihen, unohdetaan. Ja silti elää pieni toivo läheisyydestä, että joku
rakastaisi. Ja tyttö viedään suljetulle osastolle tai psykiatriselle osastolle,
miten sen nyt haluaakaan ajatella. Hän makaa tärkätyissä lakanoissa ja on
turtunut itseensä, kaikkeen. Ja nainen saa avaimen, poika heittää sen hänelle
parvekkeelta ja sitten tulee pilvetön ajanjakso elämässä, ennen syksyä ja
kaiken lopullisuutta.
Olet rukoillut, / sormet soutaen toistensa hankaimissa / olet rukoillut airosi poikki. / Mitä vielä pyytäisit.
Sillä vaikka
kuinka olisin toivonut, en löytänyt viimeisestä osasta toivoa, vaan se kertoo
tytön elämän päättymisestä. Hän muistelee vielä entistä rakastettuaan, heidän
matkojaan ei kaupungeissa, turistina olemista, patsaita ja karttoja. Ja lopulta
hänen elämänsä muuttuu kuin pienoismalliksi, hän katsoo sitä kaukaa ja kaikki
on niin pientä. Ja hän katsoo kuinka lapset katsovat pienoismallia lasin läpi,
ovat niin innoissaan elämästä ja kaikesta. Ja lopulta tulee tuuli, joka vie
kaiken mukanaan, vain kaulaliina jää
heilumaan tuuleen. Ja lopulta valokuvista rajataan ihmiset pois, elämä päättyy,
ihminen katoaa, vain maisema jää jäljelle.
Lintu, taivas heti, / lintuisa / Voisitko liioitella pilvettömyyttä / ennen kuin pilvet kuin syksyinen tietyömaa tapahtuu.
Kaunis, mutta
surullinen tarina ja minä haltioiduin Karlströmin kielestä, hänen runojensa
jokaisesta sanasta ja säkeestä. Ja siitä kuinka hän kirjoitti runojensa kautta
tarinan tytöstä, joka särkyy ja runoissa on parasta se, että ne eivät kerro
kaikkea, että rivien väliin jää niin paljon ja nuo tyhjät kohdat, tuo
hiljaisuus kertoo joskus enemmän.
Pidin myös siitä,
että runot eivät olleet liian vaikeita, ei sellaisia, joiden kohdalla olisin
kokenut etten yksinkertaisesti ymmärrä. Mutta pidin siitä, etteivät ne myöskään
olleen helppoja lukea, vaan minun piti lukea niitä yhä uudelleen ja uudelleen,
sukeltaa säkeiden väliin, hakea merkityksiä, löytää tarinalle alku ja leijua
sen mukana päätepisteeseen asti.
-------------
Ja jos haluat analyyttisemmän kritiikin kokoelmasta, sellaisen löydät täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti